Hem


En oförglömlig resa till Kina.


År 2010 åkte jag till Kina för att eventuellt gifta mig med en kvinna som jag hade träffat på internet.
Jag bokade resan hos Flygstolen AB. Det finns ett antal reseföretag som säljer resor (flygstolar) till Kina och övriga delar av världen till förhållandevis låga priser. Resan tur och retur Arlanda – Shenyang (via Beijing) kostade 7400 kronor. Anslutningsflyget till Shenyang var förhållandevis dyrt. Det hade blivit mycket billigare att åka snabbtåg Beijing – Shenyang. Nu har jag erfarit att det går att boka billigare flygstolar hos http://www.supersavertravel.se.

Jag kan inte ett ord kinesiska.
Det största språket är Mandarin, även kallat Putonghua. Kantonesiska talas i Hong Kong. Språken är mycket olika även om tecknen är desamma.
Avresa 21 november från Arlanda med Finnair/Air China,
ankomst Beijing Capital Airport 22 november 07:55. Sedan
fortsatt flygresa till Shenyang där min blivande fru skulle möta mig.
Jag ingen kinesisk valuta med mig. Jag förlitade mig helt på att mitt Mastercard skulle fungera. Även i Kina. Så när jag kom till Beijing Capital Airport hade jag några timmar att fördriva innan flyget till Shenyang skulle avgå. Så jag använde tiden till att leta upp en bankomat och det var lättare sagt än gjort. Men jag lyckads finna en informationsdisk. Någon där kunde lite engelska, ungefär i nivå med mina engelska kunskaper, och jag hittade slutligen ett mycket välbevakat rum där det fanns bankomater. Med kinesisk display. Men där fanns också personal som var villiga att hjälpa till och så lärde jag mig att ta ut pengar, kinesisk valuta, på mitt svenska bankomatkort. Helt plötsligt kände jag mig rik.

Flyget till Shenyang avgick som planerat. Min blivande fru skulle möta mig på flygplatsen i Shenyang.
Allt funkade som det skulle. På flygplatsen i Shenyang möttes av min blivande fru och hennes syster, systerson och systerdotter.


Lite snabbfakta:
Kina är ett gigantiskt land. 9 596 961 kvadratkilometer. Ryssland är större till ytan. USA och Kanada är också större, men obetydligt.
Antal invånare i Kina uppskattas till 1 321 851 888 (källa Wikipedia). Befolkningstätheten är 137,7 invånare per kvadratkilometer. Sveriges yta är 410929 kvadratkilometer, 4,3% av Kinas yta. Sveriges folkmängd 2009 var 9 340 682, 22,7 invånare per kvadratkilometer.
Detta innebär att om befolkningstätheten skulle vara densamma i Sverige som i Kina skulle Sverige ha ca 57 000 000 invånare.
Tänka sig...

Klimatet:
Jag kom till Fushun 21 november. Fushun ligger på 41 grader och 51 minuter nordlig bredd och 90 meter över havet. (Rom ligger på 41 grader och 53 minuter nordlig bredd).
Medelhavsklimat? Inte alls! I Fushun var det full vinter. Svinkallt. Inte mycket snö men många minusgrader. Det hade jag hade förväntat mig. Solen lyckades sällan tränga igenom smogen som luften var fylld med. Många människor bar ansiktsmasker som skydd mot smogen. Fushun har ca 1,4 miljoner invånare och är en av Kinas största industristäder. Där bryts stenkol i stora dagbrott. Flera stora kolkraftverk och flera oljeraffinaderier är bakomliggande orsaker till den dåliga luften. På grund av smogen kunde jag således inte se mycket av staden.
Snabbtåg.
Systersonen hade bil och han skjutsade oss till Shenyang tur och retur några gånger. Avståndet är ca 50 km. överallt efter vägarna stod människor med kvastar. Uppenbarligen sköts det mesta av väghållningen manuellt. Arbetskraft finns det ju gott om. Jag såg inga vägmaskiner. Vägarna var saltade. Hur saltas vägarna i Kina?Troligen manuellt. Jag såg inte skymten av vägmaskiner.

Vi åkte snabbtåg från Shenyang till Beijing, en sträcka på 80 mil. En display ovanför kupédörrarna visade information omväxlande på kinesiska och engelska. Hastigheten var ofta uppe i 245 km/tim och de 80 milen avverkades på 4 timmar. Tågbiljetterna kostade ca 250 Yuan (250 SEK) per person och var fullsatt. Stolarna var bekväma. Våra biljetter var dyra, vi var berättigade att få sitta på en numrerad plats. Många satt på golvet. Avgång och ankomst exakt enligt tidtabellen.
Det var intressant att se miljön under resan.
I Sverige är vi vana vid att se skogar och obrukad mark under tågresor. Så var inte fallet på denna resa. Antingen var det odlad mark eller bebyggelse. Inga ängar, inga skogar. Många människor sågs arbeta ute på fälten i kylan. Inga jordbruksmaskiner.

Beijing
Kommunen Beijing har en befolkning på ca 17 550 000 . Storstadsområdets befolkningsmängd är ca 12 458 000 (2009).
Alltså, staden är gigantisk.
Ett besök på Himmelska Fridens Torg (The Tian'anmen square) är ett måste.
Torget är mycket välbevakat. Besökare visiteras innan de får tillträde till torget. Vid ena sidan av torget ligger Himmelska Fridens Port.

Himmelska Fridens Port är entré till Den Förbjudna Staden. Den förbjudna staden heter Forbidden City på engelska och Zijinchéng, eller Gùgōng, på kinesiska.
Den förbjudna staden var kejsarnas palats under Ming- och Qingdynastierna. Ytan innanför murarna är hela 720 000 kvadratmeter och det finns 800 byggnader med totalt 8000 rum. Staden är världens största samling av bevarade antika träbyggnader som finns i världen och är därför med på Unescos världsarvslista.

Den förbjudna staden ligger mitt i Peking, precis norr om Himmelska fridens torg. Det finns två ingångar för turister, en från Himmelska fridens torg och en på norra sidan nära Beihai-parken.

Staden restaureras grundligt och det tar mycket tid och plats. Många delar är avspärrade för turister men det finns fortfarande mycket att se. Där finns ändå 8000 rum… Det sägs att det tar 10 år för arbetarna att reperera sig igenom hela området och när de är klara är det dags att börja om från början igen.

År 1406 påbörjades bygget som tog 14 år och 200 000 arbetare i anspråk innan det stod klart. All jord man fick över när man grävde vallgraven las i en hög utanför den norra sidan. Det blev till en stor kulle som heter Jingshan.
När den siste kejsaren Puyi lämnade sin tron år 1912 var det slutet för staden som kejsarpalats. Fram till dess hade 24 olika kejsare bott där. (Källa: Mittens Rike/Robert F).

Åka buss och tunnelbana i Beijing:
Min första reaktion var priset för att åka buss. 1 yuan (1 svensk krona). Avgiften betalades till en tjänsteman sittande mitt i bussen. Trångt. Inte bekvämt. Men vad kan man förvänta sig till det priset?
Att åka tunnelbana var en annan upplevelse. Tågen vi åkte med var mycket moderna. Säkerhetskontroller vid varje påstigning. Biljetten måste visas upp vid avstigning. De flesta tunnelbanestationerna var utrustade med olyckssäkra perronger. Det var en tjock glasvägg som omöjliggjorde varje försök till "spontant självmord". När tåget kom öppnades dörrar i glasväggen precis där tunnelbanetågets dörrar öppnades. Det kändes mycket betryggande.
Priset? Det kostade 2 yuan, alltså 2 svenska kronor att åka tunnelbana. Det var både billigt och välordnat.
OS-anläggningen Vi åkte tunnelbana till OS-anläggningen. OS-arenans arkitektur lämnar väl ingen oberörd. På avstånd såg "fågelboet" tämligen oansenligt ut men väl framme och inne på själva arenan insåg jag det väldiga omfånget.

Längst bort i slutet av OS-parken ligger en sjö. Det var märkligt att se alla guldfiskar och Koikarpar som trängdes vid trappan där många nyfikna stod och och tittade på. De var uppenbart vana vid att bli matade av åskådarna.

Jag nöjer mig med att visa en småkul bild från Beijings affärskvarter. Västerländska butikskedjor som Ecco och Vero Moda m.fl. finns väl representerade.

Chuãn kom till Sverige i juni 2010. Naturligvis är det lite svårt med språket men Imtranslator är ett bra hjälpmedel tillsammans med Google Input Method. Google Input Method kräver Winows 7, lägst Home Premium Editon för att använda flerspråkigt tangentbord.
Ett stort problem var att hitta ett bra lexikon. Billiga små lexikon är lätta att hitta men de är mycket knapphändiga och ofullständiga.
Efter en del efterforskningar fann vi information om "Svensk-Kinesisk Ordbok" (Ruidianyu Cidian) av Chen Anen. Däremot hittade vi ingen information om var den finns att köpa.
Det krävdes mycket letande innan vi slutligen fick veta att den finns att köpa hos "Hongkong Trading" i Stockholm. Med hjälp av en god vän i Stockholm så fick vi äntligen hem boken. Den översätter bara från svenska till kinesiska och inte omvänt men den är ett mycket bra hjälpmedel.

Min gamla digitalkamera, Canon Powershot G3 var med på resan och användes flitigt. Jag är fortfarande mycket nöjd med mitt gamla 4 megapixels "tröskverk" som konstant leverar bra fotografier.

Skriv gärna i min gästbok


Hem