År 2010 åkte jag till Kina för att eventuellt gifta mig med en kvinna som jag hade
träffat på internet.
Jag bokade resan hos Flygstolen AB. Det finns ett antal reseföretag
som säljer resor (flygstolar) till Kina och övriga delar av världen till
förhållandevis låga priser. Resan tur och retur Arlanda – Shenyang (via Beijing)
kostade 7400 kronor. Anslutningsflyget till Shenyang var förhållandevis dyrt.
Det hade blivit mycket billigare att åka snabbtåg Beijing – Shenyang.
Nu har jag erfarit att det går att boka billigare flygstolar hos http://www.supersavertravel.se.
Jag kan inte ett ord kinesiska.
Det största språket är Mandarin, även kallat
Putonghua. Kantonesiska talas i Hong Kong. Språken är mycket olika även om tecknen
är desamma.
Avresa 21 november från Arlanda med Finnair/Air China,
ankomst Beijing Capital Airport 22 november 07:55. Sedan
fortsatt flygresa till Shenyang där min blivande fru skulle möta mig.
Jag ingen kinesisk valuta med mig. Jag förlitade mig helt på att mitt Mastercard skulle fungera.
Även i Kina. Så när jag kom till Beijing Capital Airport hade jag några timmar att
fördriva innan flyget till Shenyang skulle avgå. Så jag använde tiden till att leta upp
en bankomat och det var lättare sagt än gjort. Men jag lyckads finna en informationsdisk. Någon
där kunde lite engelska, ungefär i nivå med mina engelska kunskaper, och jag hittade slutligen
ett mycket välbevakat rum där det fanns bankomater. Med kinesisk display. Men där fanns
också personal som var villiga att hjälpa till och så lärde jag mig att ta ut pengar,
kinesisk valuta, på mitt svenska bankomatkort. Helt plötsligt kände jag mig rik.
Flyget till Shenyang avgick som planerat. Min blivande fru skulle möta mig på flygplatsen i Shenyang.
Allt funkade som det skulle. På flygplatsen i Shenyang möttes av min blivande fru och hennes syster,
systerson och systerdotter.
Lite snabbfakta:
Kina är ett gigantiskt land. 9 596 961 kvadratkilometer. Ryssland är större till ytan. USA och Kanada
är också större, men obetydligt.
Antal invånare i Kina uppskattas till 1 321 851 888 (källa Wikipedia). Befolkningstätheten
är 137,7 invånare per kvadratkilometer.
Sveriges yta är 410929 kvadratkilometer, 4,3% av Kinas yta. Sveriges folkmängd 2009 var 9 340 682,
22,7 invånare per kvadratkilometer.
Detta innebär att om befolkningstätheten skulle vara densamma i Sverige som i Kina skulle Sverige ha
ca 57 000 000 invånare.
Tänka sig...
Klimatet:
Jag kom till Fushun 21 november. Fushun ligger på 41 grader och 51 minuter nordlig bredd och 90 meter
över havet. (Rom ligger på 41 grader och 53 minuter nordlig bredd).
Medelhavsklimat? Inte alls! I Fushun var det full vinter. Svinkallt. Inte mycket snö men många
minusgrader. Det hade jag hade förväntat mig. Solen lyckades sällan tränga igenom smogen
som luften var fylld med. Många människor bar ansiktsmasker som skydd mot smogen. Fushun har ca 1,4 miljoner invånare och är en av Kinas största industristäder. Där bryts stenkol i stora dagbrott. Flera stora kolkraftverk och flera oljeraffinaderier är bakomliggande orsaker till den dåliga luften. På grund av smogen kunde jag således inte se mycket av staden.
Snabbtåg.
Systersonen hade bil och han skjutsade oss till Shenyang tur och retur några gånger. Avståndet
är ca 50 km. överallt efter vägarna stod människor med kvastar. Uppenbarligen sköts det
mesta av väghållningen manuellt. Arbetskraft finns det ju gott om. Jag såg inga
vägmaskiner. Vägarna var saltade. Hur saltas vägarna i Kina?Troligen manuellt. Jag såg
inte skymten av vägmaskiner.
Vi åkte snabbtåg från Shenyang till Beijing, en
sträcka på 80 mil. En display ovanför kupédörrarna visade information omväxlande
på kinesiska och engelska. Hastigheten var ofta uppe i 245
km/tim och de 80 milen avverkades på 4 timmar. Tågbiljetterna kostade ca 250 Yuan (250 SEK) per
person och var fullsatt. Stolarna var bekväma. Våra biljetter var dyra, vi var berättigade att
få sitta på en numrerad plats. Många satt på golvet. Avgång och ankomst exakt
enligt tidtabellen.
Det var intressant att se miljön under resan.
I Sverige är vi vana vid
att se skogar och obrukad mark under tågresor. Så var inte fallet på denna resa. Antingen
var det odlad mark eller bebyggelse. Inga ängar, inga skogar. Många människor sågs
arbeta ute på fälten i kylan. Inga jordbruksmaskiner.
Beijing
Kommunen Beijing har en befolkning på ca 17 550 000 . Storstadsområdets befolkningsmängd
är ca 12 458 000 (2009).
Alltså, staden är gigantisk.
Ett besök på Himmelska Fridens Torg
(The Tian'anmen square) är ett måste.
Torget är mycket välbevakat. Besökare
visiteras innan de får tillträde till torget. Vid ena sidan av torget ligger
Himmelska Fridens Port.
Himmelska Fridens Port är entré till Den Förbjudna Staden. Den förbjudna staden heter
Forbidden City på engelska och Zijinchéng, eller Gùgōng, på kinesiska.
Den förbjudna staden var kejsarnas palats under Ming- och Qingdynastierna. Ytan innanför
murarna är hela 720 000 kvadratmeter och det finns 800 byggnader med totalt 8000 rum. Staden är
världens största samling av bevarade antika träbyggnader som finns i världen och är
därför med på Unescos världsarvslista.
Den förbjudna staden ligger mitt i Peking, precis norr om Himmelska fridens torg. Det finns två
ingångar för turister, en från Himmelska fridens torg och en på norra sidan nära
Beihai-parken.
Staden restaureras grundligt och det tar mycket tid och plats. Många delar är avspärrade
för turister men det finns fortfarande mycket att se. Där finns ändå 8000 rum… Det
sägs att det tar 10 år för arbetarna att reperera sig igenom hela området och när
de är klara är det dags att börja om från början igen.
År 1406 påbörjades bygget som tog 14 år och 200 000 arbetare i anspråk innan det
stod klart. All jord man fick över när man grävde vallgraven las i en hög utanför
den norra sidan. Det blev till en stor kulle som heter Jingshan.
När den siste kejsaren Puyi lämnade sin tron år 1912 var det slutet för staden som
kejsarpalats. Fram till dess hade 24 olika kejsare bott där. (Källa: Mittens Rike/Robert F).
Åka buss och tunnelbana i Beijing:
Min första reaktion var priset för att åka buss. 1 yuan (1 svensk krona).
Avgiften betalades till en tjänsteman
sittande mitt i bussen. Trångt. Inte bekvämt. Men vad kan man förvänta sig till det priset?
Att åka tunnelbana var en annan upplevelse.
Tågen vi åkte med var mycket moderna. Säkerhetskontroller vid varje påstigning.
Biljetten måste visas upp
vid avstigning. De flesta tunnelbanestationerna var utrustade med olyckssäkra perronger.
Det var en tjock glasvägg
som omöjliggjorde varje försök till "spontant självmord". När tåget
kom öppnades dörrar i glasväggen precis där
tunnelbanetågets dörrar öppnades. Det kändes mycket betryggande.
Priset? Det kostade 2 yuan, alltså 2 svenska kronor att åka tunnelbana. Det var både
billigt och välordnat.
OS-anläggningen
Vi åkte tunnelbana till OS-anläggningen. OS-arenans arkitektur
lämnar väl ingen
oberörd. På avstånd såg "fågelboet" tämligen oansenligt ut men väl
framme och inne
på själva arenan insåg jag det väldiga omfånget.
Längst bort i slutet av OS-parken ligger en sjö. Det var märkligt att se alla
guldfiskar och Koikarpar som trängdes vid trappan där många
nyfikna stod och och tittade på. De var uppenbart vana vid att bli matade av åskådarna.
Jag nöjer mig med att visa en småkul bild från Beijings
affärskvarter.
Västerländska butikskedjor som Ecco och Vero Moda m.fl. finns väl representerade.
Chuãn kom till Sverige i juni 2010. Naturligvis är det lite svårt med språket
men Imtranslator är ett bra hjälpmedel tillsammans med Google Input Method. Google Input Method kräver Winows 7,
lägst Home Premium Editon för att använda flerspråkigt tangentbord.
Ett stort problem var att hitta ett
bra lexikon. Billiga små lexikon är lätta att hitta men de är mycket knapphändiga
och ofullständiga.
Efter en del efterforskningar fann vi information om
"Svensk-Kinesisk Ordbok" (Ruidianyu Cidian) av Chen Anen. Däremot hittade vi ingen information om
var den finns att köpa.
Det krävdes mycket letande innan vi slutligen fick veta att den finns att köpa
hos "Hongkong Trading" i Stockholm. Med hjälp av en god vän i Stockholm så fick vi äntligen hem boken. Den översätter
bara från svenska till kinesiska och inte omvänt men den är ett mycket bra
hjälpmedel.
Min gamla digitalkamera, Canon Powershot G3 var med på resan och användes flitigt. Jag är fortfarande mycket
nöjd med mitt gamla 4 megapixels "tröskverk" som konstant leverar bra fotografier.
Skriv gärna i min gästbok